donderdag 25 februari 2010

Het Politiek Café

Samen met de overige drie partijen in de Schermer hebben we afgelopen week op donderdag 17 februari een politiek café georganiseerd. Zelf had ik een reeks persberichtjes gemaakt die ik naar de diverse huis-aan-huisbladen en aan de Alkmaarsche Courant had gezonden. Het viel me alleszins mee dat alle krantjes het artikeltje hadden geplaatst. Ook de opkomst van het politiek café viel niet tegen. Ik denk dat er toch wel ongeveer 70 geïnteresseerden waren komen opdagen. Alleen had ik niet de indruk dat deze mensen nog echt zwevende kiezers waren, een flink deel van de aanwezigen behoorde namelijk reeds tot de achterban van de achter de tafel zittende partijen. Ik schat het aantal zwevende kiezers op hooguit 5 a 6.
De volgende dag las ik in de Alkmaarsche Courant dat we het in de Schermer vooral over een heleboel dingen met elkaar eens zijn. Dat is dan wel in schril contrast met
de landelijke politiek die ruziënd en rollebollend en elkaar de tent uitvechtend over straat gaan. Maar alle gekheid op een stokje; in dat artikel werd ook gezegd dat ik wel voorstander ben van de bouw van zeventig woningen per jaar in ons gebied.
Dat is een wel erg ongenuanceerde weergave van wat ik heb betoogd.

Schermer Belang heeft samen met het CDA en de PvdA het Masterplan woningbouw Schemer aangenomen. En daarin staat dat we op enig moment tussen nu een 2020 bijvoorbeeld in 2014, 2015 en 2016 jaarlijks ongeveer 70 woningen zouden kunnen realiseren in de Schermer.
We hebben het dan overigens voornamelijk en vooral over bouwen in Stompetoren-West, waarvan we overigens nog maar moeten afwachten of de provincie hier mee zal willen instemmen. De jaren daarna zakt de hoeveelheid te bouwen woningen weer naar onder de 15 a 20 woningen. Die wat forsere bouwvolumes zijn ook vooral nodig om ervoor te kunnen zorgen dat je dertig tot veertig procent van die woningen in de sociale-huur en sociale-koop-sector kunt realiseren en geld overhoud om allerlei voorzieningen die we met zijn allen ook graag willen hebben kunt bekostigen. Dat lukt niet met hele kleinschalige plannetjes, hoe goed de bedoelingen vooraf ook zijn...
In het huis aan huisblad de Uitkomst stond ook een verslag van het politiek café, dat verhaal deed mijns insziens meer recht aan de discussie zoals die zich achter de tafel afspeelde. En nu dan maar op naar de verkiezingen op 3 maart! Ik ben erg benieuwd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten