zaterdag 6 februari 2010

Een leerzaam weekje en een uitglijder

Afgelopen week zat ik vanaf maandagochtend tot woensdagavond in het Gelderse Brummen. Ik was daar samen met mijn collega-ondernemeningsraadsleden in het prachtige hotel de Engelenburg om een driedaagse OR-training bij te wonen. Je leert dan dingen als: een besluit middels BOB is top!
Het gaat er dan om dan je de goede volgorde in de gaten houdt: eerst de B van Beeldvorming, je bent dan als het ware feiten aan het verzamelen. Zoals: Wat is er aan de hand? Wat zijn de feiten? Hebben we alle benodigde informatie ontvangen?
Vervolgens komt de O van Oordeelsvorming. Je gaat dan de meningen inventariseren. Wat vinden we ervan? Wat zijn de argumenten om dit te doen? En hierbij hoort natuurlijk ook discussie: het overtuigen van de ander, maar soms moet je ook jezelf laten overtuigen...
En tenslotte komt de B van Besluitvorming. Eigenlijk komt dat erop neer dat je je afvraagt: Wat doen we ermee? en daar horen bijvoorbeeld de volgende acties bij: Wat gaan we nu doen? Wie doet wat? En wanneer? Welke afspraken maken we hierover?

Woensdagochtend ging mijn mobieltje een paar keer af, maar ik zat midden in een rollenspel. Ik dacht ik pak hem wel als we straks gaan lunchen en kijk dan wel even wie er gebeld heeft. Toen ik terugbelde bleek dat mijn vrouw en mijn beide dochters herhaaldelijk hadden getracht me te bereiken.
Mijn vrouw Baukje was namelijk die woensdagochtend toen ze met de fiets vlakbij haar werk was onderuit gegaan. Ze is daarbij zo ongelukkig terechtgekomen dat waarschijnlijk daarbij de kniebanden van haar linkerknie zijn afgescheurd. Ze heeft uren op de Eerste Hulp van het Medisch Centrum Alkmaar door moeten brengen omdat er woensdag maar liefst 88 mensen als gevolg van de gladheid in Alkmaar en omgeving onderuit waren gegaan en daarbij zo ernstig ten val waren gekomen dat ze daarbij Eerste Hulp nodig hadden... En weer was de familie Hagens in het nieuws... Want deze uitglijder haalde zelfs de voorpagina van de Alkmaarsche Courant...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten